Friday, January 1, 2010

aku bukan siapa siapa

aku bukan siapa-siapa..
Bukan bulan yang bersinar..
Bukan bintang yang gemerlap..
Bukan pula matahari..
..
Aku bukan siapa-siapa..
Bukan hujan yang membasahi tanah..
Bukan panas yang mengeringkan tanaman..
Bukan pula embun pagi..
..
Aku bukan siapa siapa..
Bukan air yang mengalir..
Bukan angin yang bertiup..
Bukan api yang bergelora..
Bukan pula tanah...
...
Aku bukan siapa-siapa..
Bukan pelangi sejuta warna..
Bukan kabut yang menyelimuti..
Bukan pula lembayung pagi..
...
Aku bukan siapa-siapa..
Hanya setitik yang sangat kecil dari titik yang terkecil..
..Tak cukup berarti untuk diartikan..
..Tak cukup berisi untuk dikosongkan..
...
Aku bukan siapa-siapa..
Tapi aku ada..
...
Aku ada untuk mengenali bahwa aku ada...
Bukan untuk menyatakan keberadaanku..
Tapi untuk menyadari ketidakberadaanku...
...
Aku bukan siapa-siapa..
Dan aku tak perlu menjadi siapa-siapa..
Hanya perlu menyadari siapa diriku sebenarnya..
Hanya perlu menyadari siapa aku yang tidak sebenarnya...
...
Aku bukan siapa-siapa..
Dan tak akan menjadi siapa-siapa..
Karna semua hanya satu adanya..
Dan satu itu bukan siapa siapa..
...
Aku bukan siapa siapa..
....

No comments:

Post a Comment