Sunday, July 15, 2012

gadis pelangi yang mencintai pemuda cahaya.(3)


‎.......
dan si gadis pelangi terbaring lemah di tempat tidurnya.. seluruh penduduk di kampung tempat ia tinggal..berkumpul dan terdiam sedih memandangnya..
Si gadis pelangi tersenyum sembari memandang mereka dan berkata..
"aku tak apa...jangan bersedih...karna akupun bersuka dalam setiap saatnya kehidupan ini menyapaku.."
......Dan semua orang tau...si gadis pelangipun tau..bahwa hidupnya tak lama lagi di dunia ini..
"ada yang aku inginkan...."
"Katakan saja..pelangi..apapun.."
"...aku ingin keluar...aku mencium bau hujan yg membasahi tanah...aku begitu merindukan berada disana..." kata sang gadis pelangi...dia tahu..sesunnguhnya yg dia rindukan adalah sang pemuda cahaya yang telah lama berkelana...
"Tapi pelangi...tubuhmu sangat lemah..dan diluar sana sangat dingin...nanti kau bertambah sakit.." Kata tetua disana..
Gadis pelangi menatap sedih...dan bulir bening itu turun di pipinya.... air mata..yg selama ini hny disimpannya sendiri...
"Tolonglah....." Kata gadis pelangi....
....dan akhirnya semua beranjak membawa si gadis pelangi keluar...
Hujan sudah agak mereda...dan si gadis pelangi tersenyum kembali...ia begitu merindukan hujan dan bau tanah basah itu...
Lalu ia menyenandungkan lagu yg biasa ia nyanyikan...biasanya sembari menari diluar sana... Itulah sebabnya ia dinamakan pelangi...memberikan keceriaan sesudah hujan turun..
...semua penduduk tak mampu menahan tangisnya...melihat si pelangi tersenyum bahagia sembari menyenandungkan lagu itu....
Di akhir lagunya..si gadis pelangi berkata...
"Aku sangat dalam mengasihinya.... Aku bukan apa2 jika dia tak ada... Apalah artinya pelangi tanpa cahaya yang menghantarkannya pada dunia... maka selalulah tersenyum dan pancarkan kasih..sebab Kasih adalah cahaya yg membuatmu ada dan berarti di kehidupan ini.."
.....dan dihembuskannyalah nafas terakhirnya..sembari tersenyum penuh damai.

No comments:

Post a Comment